Veszprémvarsányi Fekete István Általános Iskola és AMI

Tanulmányi kirándulás Erdélyben (2023)

Erdélyben jártunk

2023. április 12-én, hajnalban, az osztályunk elindult Erdélybe. Nagy izgalommal vágtunk neki a hosszú útnak.

Amikor átléptük a román határt, Nagyvárad felé vettük utunkat, ahol felvettük idegenvezetőnket, Tibor bácsit.

A Király-hágón nagyon hideg volt, és a ködtől nem láttuk a völgyet és a hegyeket, de hazafelé már szép idő volt, és csodálatos kilátás fogadott ott bennünket. Itt el tudtunk menni mosdóba, és egy kis bolt is volt.

Még elmentünk néhány helyre Marosvásárhelyen a belvárosban, majd indultunk vacsorázni. Már este volt, mikor odaértünk Bogárfalvára. Az ott dolgozók finom fánkkal fogadtak bennünket, amikor a buszból leszálltunk. Az ételek nagyon finomak voltak. A reggelik és a vacsorák is.

A szállásunk Székelyszentléleken volt. Rövid buszozás után értünk oda. A fiúk és a lányok külön házba, de egy udvarban lettek elosztva. Nagyon fáradtak voltunk, ráadásul az eső is esett. Szerintem nagyon jó szállás volt, 2-3-4 fős szobákban, és minden szobának volt külön fürdője, így hamar meg tudott mindenki fürdeni.

A második napon Parajdon a sóbánya, és Szovátán a Medve-tó tetszett a legjobban. A sóbányába le- és fel is egy busszal mentünk, majd miután felértünk, még lehetett venni kürtős kalácsot, sóból készült dolgokat.

A Medve-tavat körül sétáltuk, egy helyen leültünk, és megettük az útra kapott csomagból a szendvicsünket. Rengeteg érdekes dolgot megtudtunk a tóról. Láttunk fába faragott sast, vaddisznó családot, fából farkast és medvét is. Volt egy tornapálya is, amit kipróbálhattunk.

Szovátán is kaptunk egy kis szabadidőt, majd indultunk tovább.

Korond nagyon tetszett. Főleg a fazekas edények és a népviseletek. Ezután meglátogattuk Farkaslakán Tamási Áron sírját, ahová nemzeti színű szalagot is kötöttünk.

Majd tovább mentünk Orbán Balázs síremlékéhez. Sok érdekes dolgot megtudtunk róla, munkásságáról, és arról a sok szép székelykapuról, amiken keresztül a sírjához érkezhettünk.

Este megint süteménnyel és finom vacsorával fogadtak bennünket Bogárfalván.

A szállásunk előtt összeismerkedtünk néhány bicikliző helybeli fiúval, akikkel a tanár néni engedélyével, lefekvés előtt egy jót beszélgettünk.

A harmadik napon reggeli után elmentünk a bogárfalvi iskolába, ahol találkoztunk ott tanuló gyerekekkel, akiknek egy kis ajándékot is átadtunk. Érdekes volt a napló, amiben láttuk, hogy 10-es a legjobb jegy. Szép volt az iskola.

Ezután elindultunk Székelyudvarhely felé, ahol egy kis sétát tettünk. Fényképezkedtünk népviseletbe öltözött lányokkal és fiúkkal, akik a református kollégiumban tanulnak. Épp ünnepélyre készültek. Megnéztük a szobrokat, ahol Csaba királyfi, Hunyadi János és más híres személyek szobrai vannak. A buszban pedig elénekeltük mindkét székely himnuszt, meg az Ismerős Arcok: Nélküled című dalát.

Gyergyószentmiklóson megtekintettük az örmény katolikus templomot, majd elindultunk a Békás-szoroshoz. Közben láttuk a Zetelaki víztározót is.

A szoros gyönyörű volt. A busztól legyalogoltunk a „Pokol tornácán” keresztül a „Pokol torkán” át a szorosba. Nekünk nagyon tetszett. Szívesen visszajönnénk még ide! Miután végigjártuk a Békás-szorost, a Gyilkos-tónál egy szál pulóverben még hógolyóztunk is! Megint kaptunk egy kis szabadidőt, aztán Csíksomlyó következett. A kegytemplom gyönyörű. Ittunk a borvízből, megnéztük a barátok feredőjét is. Még pityókás házikenyérrel is megkínáltak a tanár nénik bennünket. Nagyon finom volt.

Vacsora után a szálláson, a lányok kitervelték, hogy miután a fiúk lefürödtek, megvicceljük őket. Persze, tanárnőéket is beavattuk, hogy tudjanak róla. Az volt az ördögi terv, hogy egy YouTube-ról leszedett teljesen hiteles medvehanggal a nyitott ablakon keresztül megijesztjük őket. Olyan jól sikerült, hogy Sanyi annyira megijedt, hogy bebújt a szekrénybe egy vállfával.

Eljött a hazautazás napja. Már este összepakoltuk a cuccainkat. Persze, még aznap is sok élmény várt ránk. A segesvári várban  megnéztük a nevezetesebb épületeket, például az óratornyot, bástyákat. Nézelődtünk, új információkat tudtunk meg. Még a 177 lépcsőfokból álló diáklépcsőt is megmásztuk! Tibor bácsi elmesélte, hogy nem volt érdemes régen otthon hagyni semmit, a sok lépcső miatt. Átmentünk a temetőn is, ahol a sírokon megfigyeltük a régi betűket.

Itt is kaptunk egy kis szabadidőt.

Utána Kolozsváron álltunk meg. Elmentünk Mátyás király és Bocskai István szülőházához, a Mátyás emlékműhöz, és a Szent Mihály-templomba. Nagyon szép volt. Megnéztük még a református templomot és az előtte levő Sárkányölő szobrot, aminek a nagyobb párja Lengyelországban van. Végül tettünk egy sétát a Házsongárdi temetőben is.

Hazafelé ismét megálltunk a Király-hágón. Az egyik domboldalban birkákat legeltettek. Nagyon szép látvány volt az egész. Nagyváradon elbúcsúztunk Tibor bácsitól, és a határig meg sem álltunk.

Az utat énekéssel töltöttük. Már csak néhány benzinkútnál álltunk meg.

Késő este értünk haza. Mindenki nagyon fáradtan szállt le a buszról.

Nagyon jó volt ez a négy nap. Ha tehetnénk, szívesen visszamennénk akár egy hétre is, mert szuper volt minden. Ez egy fárasztó utazás volt, de egy életre szóló élményt kaptunk. Örülünk, hogy élhettünk a lehetőséggel.

7. osztály tanulói

Veszprémvarsányi Fekete István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola,

8438 Veszprémvarsány, Iskola utca 16.

Képes beszámoló

Ezzel busszal utaztunk!

Tanulmányi kirándulás Erdélyben (2018)

Iskolánkból, a Veszprémvarsányi Fekete István Általános Iskolából 42 tanuló vett részt 3 pedagógus kíséretével a Határtalanul program keretében erdélyi kiránduláson.

Utunk során megnéztük történelmünk fontos városai közül a Szent László alapította Nagyvárad történelmi, irodalmi és építészeti emlékeit, Mátyás király és Bocskai István szülővárosát, Kolozsvárt, Bethlen Gábor szülőhelyét, Marosillyét. Megálltunk a történelmi Erdély határánál Királyhágón. Megnéztük a tordai sóbányát, és kirándultunk a Tordai-hasadékban. Megcsodáltuk a mesébe illő gyönyörű Torockót. Meglátogattuk a nagyenyedi református kollégiumot.  Gyulafehérváron ellátogattunk az érseki székesegyházba, ahol a Hunyadiak síremlékénél megemlékeztünk történelmünk jeles családjáról. Megismerkedtünk Déva és Vajdahunyad várának történelmével.

Tanulóinknak nagy élmény volt találkozni a Dévai Szent Ferenc Alapítvány által fenntartott intézményben lakó gyerekekkel.

Diákjaink az utazás során megtapasztalhatták Erdély kulturális és vallási sokszínűségét. Szembesültek azzal, hogy mit jelent az, hogy magyarok kisebbségben élnek a saját szülőföldjükön.